Tähtäimessä asiakas
Teimme hiljattain miltei koko työporukalla matkan Tampereelle, jossa kohtasimme Suomen muiden kulttuuritalojen kanssaihmisiä Suomen Kulttuuritalot ry:n verkostopäivillä. Oli jälleen hyvin tarpeellista ja kehittävää nähdä, kuulla ja keskustella oman työn tekemisen ja näkemyksen kannalta, kuinka tätä työtä tehdään toisissa samankaltaisissa taloissa. On helppoa pitää vertaisistaan, heidän kanssaan on niin mutkatonta. Palasimme verkostopäiviltä iloisina ja innokkaina tarttuaksemme työn touhuun uuden vuosikymmenen alkumetreillä. Lisäksi tilanne on tämän ajan alusta meillä sisäisesti kutkuttavan erilainen, kun rakas johtajamme Pirita sivistää itseään kuluvan vuoden opintovapaalla. Sen myötä Raahen Tapahtumatalon työnjako on uusilla urilla ja yhtä ihana Anna on astunut mukaan kulttuurikuvioon.
Tapaamamme ihmiset tekevät kanssamme samaa työtä pitkin poikin Suomea erilaisten kulttuuri- ja muiden tapahtumien, kokousten, seminaarien ja taidenäyttelyiden merkeissä. Näihin kokonaisuuksiin sisältyy hirmu määrä erilaisia sisältöjä ja palveluita, suuria ja pieniä yksityiskohtia mitä eri paikoissa tehdään vähän eri tai samalla tavalla. Jokainen talo on erilainen, mutta samanlainen. Siellä me muiden joukossa kerroimme kukin itsestämme, tavoistamme sekä keskustelimme ja vaihdoimme mielipiteitä. Aiheet olivat moninaiset sisältäen alustuksia ja pohdintaa kulttuuritalojen liiketoiminnasta, tekniikasta, markkinoinnista, aulapalveluista, ohjelmistojen sisällöistä, asiakkaiden kohtaamisista, lipunmyynnistä, liiketoiminnasta tai käytännön järjestelyistä miten teillä ja miten meillä.
Itselle hyvin ajankohtainen aihe on Raahesalin lipunmyyntijärjestelmän uudelleen organisoiminen. Raahesalin lipunmyyntijärjestelmän kilpailuttaminen on parhaillaan käynnissä ja palvelu tulee sitä myötä mahdollisesti hieman muuttumaan. Meillä Raahesalin lipunmyynnissä käytössä oleva Supra Ticket -järjestelmä on palvellut meitä hyvin koko sen ikänsä ja ollut tähän saakka ainut ja alkuperäinen. Ehkä nyt on aika ottaa askel toiseen suuntaan, ehkä ei. Sen määrittelee pitkälle hinta, laatu ja palvelut, joihin palvelua tarjoavien tahojen järjestelmät taipuvat. Alkuvuoden aikana selviää, miten Raahesalin lipunmyynti muuntautuu. Ehkä meidän lippuja voi ostaa muiden paikkakuntien lipunmyyntipisteistä tai me myymme lippuja muiden paikkakuntien tilaisuuksiin. Tämä parantaa omalta osin saavutettavuutta. Tähän suuntaan olemme mekin menossa. Kehitys kehittyy ja me sen mukana, hyvä niin.
Kaiken tämän tekemisen tähtäimessä on asiakas, jota kaikki pyyteettömästi haluavat palvella hyvin. Ihan kaikkia, unohtamatta heitä, jotka eivät pidä digitalisaatiosta ja haluavat ostaa manuaalisen lipun myyntipisteessä olevalta elävältä ihmiseltä, joka voi kertoa samalla muuta hyödyllistä tietoa. Teemme parhaamme, että me onnistumme myötävaikuttamaan siihen, että myös vuonna 2020 asiakkaamme ja erilaisten tapahtumien tarjonta kohtaavat toisensa ja saamme puolin ja toisin kokea huikeita elämyksiä.